Fit blijven in de lockdown

December 2020. Ik denk dat ik met mijn hoofd onder een steen heb gezeten. Ik zag deze lockdown serieus niet aankomen. Ik hoorde maandag ochtend 14 december een aantal mensen zeggen: “Nou ik hoop dat de scholen nog open gaan na de kerstvakantie.” Ik dacht: Dat zal toch wel meevallen. Eenmaal op de sportschool, waar ik lesgeef om maandag ochtend, hoor ik nog meer mensen erover. ‘Huh? Wat heb ik gemist? Ze zullen de sportscholen toch wel openhouden. We gaan toch niet weer helemaal dicht.’ Uh…think again. Alles dicht, weer terug naar thuisonderwijs en weer aanpassen aan de nieuwe situatie. Ik weet niet hoe dat met jullie zit, maar ik heb daar toch elke keer weer moeite mee. Uit je routine, uit je normale doen. Mentaal en fysiek weer een klap.

Wat deed ik voor de lockdown om fit te blijven?

Lesgeven! Mijn jongstge zoon zei een keer: “Mama, je wordt betaald om fit te blijven.” Haha heerlijk de logica van een kind. Maar hij had wel gelijk. Ik gaf 5 tot 6 uur in de week les. Van Bodypump tot BBB tot CXWORX tot Pilates.  En ik reed een keer in de week paard. De lessen gaf ik voornamelijk op maandag, dinsdag en woensdag. Waar ik eigenlijk geen tijd voor had of geen tijd voor maakte, was krachttraining. De dagen dat ik geen lessen gaf had ik meestal nodig om te herstellen of om de nieuwe lessen te leren. De noodzaak om echt krachttraining te doen was er niet echt. Ik ben om heel eerlijk te zijn ook wel meer een groepsles mens.

Verder ben ik altijd zo veel mogelijk in beweging. Wandelen, fietsen, in huis aan het rommelen.

Wat ik nu doe om fit te blijven?

Ik moet tijdens deze lockdown bewust tijd maken om te sporten. Ik heb het in vergelijking met de lockdown in maart een stuk drukker. Twee avonden werken, personal trainingen geven, outdoor trainingen geven en thuisonderwijs aan mijn kinderen. Maar ik merk dat ik het sporten wel nodig heb. Dus ik maak er tijd voor. Wat ik dan doe? Heel gevarieerd eigenlijk. Ik oefen de lessen die ik geef: Bodypump, Bodystep en CXWORX. Ik loop af en toe een rondje hard en doe aan krachttraining thuis. Het grote voordeel van het geven van de outdoor trainingen is dat ik een hele bus vol met trainingsmateriaal heb. Die haal ik geregeld uit de bus en train in de woonkamer of buiten. Heerlijk!

Paardrijden mag ik gelukkig ook nog doen. We krijgen geen les, maar mogen een keer in de week een uurtje vrij rijden. Om de paarden in conditie te houden. Want voor de paarden is het ook heftig dat ze van 4 tot 5 uur op een dag rijden naar 0 keer gaan.

Verder wandel ik veel meestal samen met mijn man. Als ik ’s avonds thuis ben lopen mijn man en ik altijd wel een klein uurtje na het eten. En in het weekend maken we langere wandeltochten met of zonder kinderen.

Zo af en toe geef ik ook nog een les online via op Facebook (fcz@home). Daar geniet ik enorm van. Het is raar om op die manier les te geven, maar ik vind het wel heel leuk om te doen. Toch een beetje interactie met jullie.

Sporten is voor mij echt een manier om te ontspannen en energie te krijgen. Een uitlaatklep in deze bizarre tijd!

Mijn tip voor jullie

Probeer in beweging te blijven! Inactiviteit is, naast de corona pandemie, ook een pandemie. Vooral als je thuis werkt zal je merken dat je nog minder beweegt dan normaal. Als het je nu lukt om thuis te trainen (geen motivatie, geen materialen of iets dergelijks), ga dan kijken naar andere vormen van bewegen. Wandelen, fietsen, tuinieren, huis schoonmaken, boodschappen doen (dat is ook een sport geworden tegenwoordig). Zoek naar de ‘opportunities to move’. Boodschapje doen? Loop naar de winkel. Moet je je huis schoonmaken? Ga in een flink tempo aan de slag met stofzuigen, dweilen. Maak een lunchwandeling. Spreek je met iemand af. Ga samen wandelen. Moe van een dag thuiswerken? Ga dan juist een rondje wandelen of fietsen na het eten.

Op de sportschool is nog steeds de mogelijkheid om te trainen. Lekker buiten met de materialen die je thuis misschien niet hebt. Maak daar gebruik van! Spreek met iemand af en ga samen. Misschien doe je niet dat wat je normaal gesproken doet. Maar je bent in beweging, even van huis weg en je maakt de drempel om straks weer te gaan sporten minder hoog. Wij als werknemers vinden het erg leuk om jullie te zien en we helpen jullie graag op weg met de training.

Hopelijk tot snel!